07.07.2018 07:47

Построиха незаконен път за 2 млн. лв. над свлачището между Смолян и Мадан

Видян 730 пъти | Коментари 0
Гласували 1 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна


Пътната агенция спря укрепване на пътя Смолян – Мадан за 1 млн. лв. и построи незаконен за 2 млн. лв. Дружеството ИСА 2000 започна прокарването на изцяло новия път над свлачището между Смолян и Мадан през горска територия без проект, подробен устройствен план и строително разрешение, съобщи За истината.

На 7 март т. г. около 200 куб. м. камъни се срутиха на пътя Смолян – Мадан между с. Влахово и разклона за с. Тикале. Движението бе спряно, а полицейски патрул връщаше автомобилите с указание да използват обходен маршрут през гр. Рудозем. От общинския център Смолян бяха откъснати 11 населени места. На 10 март (събота), когато едната лента на пътя бе отворена, разчистването внезапно бе спряно. Свлачището е изключително опасно поради надвиснали скални късове, обявиха от пътната агенция. На място пристигна вече бившият шеф на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Дончо Атанасов. Той обяви, че на 12 март (понеделник) в АПИ ще бъде проведено съвещание с всички водещи специалисти в тази област.

„Ще бъде обсъден и вариант за изграждане на алтернативен път, каза още Атанасов. На 14 март ръководителят на експертната работна група, назначена от АПИ, Стефчо Стойнев от Минно-геоложкия университет, заяви, че има процес на бавна стабилизация на срутището.

„Ежедневните замервания, направени на стълбовете от 110 kW трасе, показват, че от няколко дни няма деформации и няма движение на свлачищните процеси нагоре по склона, каза той. До десет дни движението по едната лента може да бъде пуснато“.

На следващия ден обаче, на място дойде и министърът на регионалното развитие Николай Нанков, който обяви изненадващо, че за укрепването на срутището ще са необходими 7-8 месеца и най-малко 7-8 милиона лева. Министърът каза още, че до 10 дни ще е готов обходен път от 1.4 км., за който ще са необходими 500 хиляди лева.


Без проект и строително разрешение

В края на март т.г. дружеството „ИСА 2000”, собственост на Юлиян Инджов, започна да прокарва изцяло нов път над свлачището през гората с тежка механизация през терени, които са горска територия, общинска и частна собственост. Работата беше извършвана без проект, без подробен устройствен план, без строително разрешение от главния архитект на Община Смолян. И без да е променено предназначението на имотите. Оказва се, че на метри от срутището на същия склон се намира и производствената база за инертни материали на „ИСА 2000”. В нарушение на правилата собстветиците й използват района около базата за добив на инертни материали. При строителството на базата и при добива на инертни материали са използвани взривни материали, твърдят жители на близките до базата села Влахово и Тикале.

На въпрос защо обходният път се строи без проект и без строително разрешение областният управител на Смолян Недялко Славов заяви, че се прокарва горски тракторен път, за което фирмата имала договор с Южноцентралното държавно предприятие (ЮЦДП). Проверка на „За истината” показа, че между дружеството и Обединение „КП” ДЗЗД – София на 11октомври 2017 г. след проведена обществена поръчка е подписан рамков договор за „проектиране и авторски надзор на строителството на нови трайни горски пътища и транспортна техническа инфраструктура към тях” за 60 милиона лева. Съдружници в обединението са „ИСА 2000” с 50% и още три фирми с по 16.67%. Как така горският път съвпадна с обхода, никой от представителите на отговорните за това институции не пожела да отговори на зададените им въпроси.

„Бедствено положение“ с 20 дни закъснение

Обходният път е пробит и започва неговото уширяване, заявява на 25 март зам.-министърът на регионалното развитие инж. Валентин Йовев. Два дни по-късно – на 27 март кметът на Смолян Николай Мелемов обявява бедствено положение във връзка със свлачището от 7 март. А на 29 март е свикано заседание на общинския съвет, на което кметът иска разрешение „да започне изработването на подробен устройствен план – парцеларен план за обект: „Обходен път Тикале – Влахово”, както и одобрение на споразумение между Агенция „Пътна инфраструктура” и Община Смолян“.

Това искане на Мелемов е подкрепено е с почти пълно единодушие. „Смисълът и на този ПУП, който предлагаме, и на споразумението, е да облекчим АПИ да може да построи обходния път, да може да разчиства и свлачището без стандартните процедури, мотивира се кметът. Те (АПИ-бел. ред.) ни препоръчаха да обявим бедствено положение. Това са стъпките, с които ние можем да помогнем на агенцията, която е и собственик на пътя, да може възможно най-бързо да се отстрани свлачището”, казва пред съветниците Мелемов.

Любопитно звучи и изказването на Ангел Безергянов, председател на групата съветници от ГЕРБ в Общинския съвет на Смолян.

„Знаете, бедственото положение беше обявено по препоръка на АПИ, съответно да се намалят и предотвратят законовите срокове, по които ще се действа, казва той. Знаете, процедурите са тежки, но това е една препоръка, с която ние се ангажираме и кметът на общината най-отговорно и не загуби дори минута време да обяви това бедствено положение, което отговорните институции да могат по-бързо и своевременно да свършат своята работа. От гледна точка на въпросната докладна, разбира се, ние ще я подкрепим. Заставаме изцяло зад всички органи и институции”, обявява още Безергянов.
Членове на експертната работна група, назначена от АПИ, и журналисти на мястото на срутището на 14 март т.г.
Снимка: Зарко Маринов

Не 500 хил., а 2 млн. лв.

На 13 април обходният път е пуснат в експлоатация. Комисия, включваща зам.-кмета на Смолян инж. Мариана Цекова, главния архитект на общината арх. Димитър Димов, шефката на Областното пътно управление Костадинка Миланова и шефът на „Пътна полиция” – Смолян Костадин Марковски подписва временно разрешение за движение по този път. И изпраща документите на шефа на Агенция „Пътна инфраструктура“, който да го одобри, въпреки че по статут е тракторен горски път, но асфалтиран, с пътна маркировка и мантинели.

Според отлично осведомен източник на „За истината“ строителството на обхода не струва 500 хил. лв., както обяви министър Нанков, а повече от 2 милиона лева,

В края на м. юни подробният устройствен план – парцеларен план за обект: „Обходен път Тикале – Влахово” все още не е готов и не е внесен за одобрение в общинския съвет. Пътят обаче се използва от леки и товарни автомобили до 12.5 тона, макар и със страх от шофьорите. Не само заради недостатъчното укрепване, изключително стръмните участъци и остри завои, които са извън изискванията на Наредбата за проектиране на пътища. А защото непрекъснато се свличат земни маси, самият път също пропада. За това и в момента свидетелства напуканият асфалт по него. „Така е построен, че има свличане на земни маси”, признава и областният управител Недялко Славов. Днес ситуацията е показателна, че при обилни дъждове има проблем, добави той. Габионите са сложени на земна маса, която не е особено устойчива“.

Нови три месеца отсрочка

На 7 юни 7 общински съветници от местната коалиция КРОС в Смолян публикуваха декларация и поискаха информация от кмета на общината кога ще бъде разчистено свлачището край с. Тикале, на какъв етап е проектната готовност на АПИ, има ли избран изпълнител и какъв е крайният срок за възстановяване на движението по главния път.

„Пътят е с много опасни наклони и на места с недостатъчни габарити за разминаване, което е предпоставка за катастрофи, каза от името на групата общинският съветник Валентин Кюлхански. Жителите на селата с тревога питат как ще пътува през зимния период, ако пътят от свлачището все още е блокиран.” Отговорът на питането на съветниците от КРОС бе отложен „за следващото заседание“ от зам.-кмета Марияна Цекова. Но и на 28 юни, когато то бе проведено, кметът на Смолян не отговори на КРОС.

Вместо него областният управител Недялко Славов обясни, че АПИ не е забравила за свлачището и дейностите по аварийното укрепване били окончателно възложени на пътно-поддържащата компания. „Това ще ни позволи в рамките на три месеца да пуснем движението, каза още Славов. Очакваме да бъде внесена от чужбина високоякостна мрежа, която ще бъде монтирана от алпинисти”. Вече бил готов – одобрен, съгласуван и остойностен, проектът за аварийните дейности, които ще струват около 1 милион 200 хиляди лева.
Източник: За истината

Снимка:
Зарко Маринов
 


Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

Свързани новини