19.10.2012 15:32

Видео експозиция във FABRICA 126: Сегашно продължително

Видян 1807 пъти | Коментари 0
Гласували 0 рейтинг: 0.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Арт-сегментът на фестивала - Сегашно продължително, използва името на граматическо време, което не присъства в българския език. Една от най-популярните медии на съвременното изкуство - видеото, представлява разказ, развит във време, съвпадащо със сегашното време на зрителя си. Експозицията събира световно известни и по-млади автори със свой поглед към съвремието в неговото противоречиво разнообразие. Тя включва забележителни произведения от Турция, Германия, Швеция, Южна Африка, България, Полша, Китай, Израел, Чехия, Испания, Русия и световноизвестни имета като Артур Жмийевски, Сигалит Ландау, Недко Солаков, Кристина Лукас, Шао Фей. 


Невин Аладаг (Турция/Германия) показва немско семейство от турски произход, в което всеки танцува брейк и пее на 4 различни езика – „Семейство Тезкан”, 2001. Глобализацията има различни измерения и променя усещанията на хората за културната им принадлежност. ||Невин Аладаг е пърформанс и видео артист. Нейни творби участват в биеналета в Китай и Истанбул, има самостоятелни изложби в Германия, Турция и др. 

„Последната вечеря”, 2005, на Матс Бигерт и Ларс Бергстрьом (Швеция) разказва за прословутото последно право на осъдения на смърт да поръча вечеря по свое желание. Готвачът, готвил подобни вечери в множество американски затвори, разказва за опита си. Филмът разглежда абсурдността на това абсолютно право пред очите на смъртта. ||Матс Бигерт и Ларс Бергстрьом работят заедно от 1986 г. Занимават се с видео, инсталации, проекти, свързани с наука и технологии, изследвания на околната среда и взаимодействията на човека с нея. Участвали са в биеналета в Корея, Сингапур, триеналето в Йокохама, както и в групова изложба в MOMA, Ню Йорк. 

Саймън Гъш (Южна Африка) режисира много особен футболен мач, в който участват гастарбайтери от различни страни, живеещи в Белгия – „В компанията на”, 2008. Мачът се провежда върху железопътните релси на една от сточните гари на Гент, знак за проблемите на различията, обграждащи ги всеки ден. Оригиналният смисъл на футбола – колективният дух, обаче надделява над всичко, както и емоционалната комуникация между играчите. || Саймън Гъш живее в Йоханесбург и работи като художник и куртаро. Избран е в световната селекция на млади художници "По-млади от Исус" на The New Museum, Ню Йорк (2009).

Артур Жмийевски (Полша) обединява над 20 документални филма за различни протести и манифестации, сред които и гей-парадите, и атаките на Хамаз, и шествията на запалянковци в „Демокрации”, 2009. Представената специална селекция говори за заплашителната унифицираност на агресията, независимо каква кауза стои зад нея. || Артур Жмийевски е куратор на 7-то Берлинско биенале през 2012 г., а концепцията на изданието, по думите му, може да се изрази в едно изречение: "ние представяме изкуство, което действително работи, оставя своя отпечатък върху реалността и отваря пространство за политически действия". Той има самостоятелни изложби в MOMA в Ню Йорк, Manifesta 4 във Франкфурт на Майн и участва в Documenta, в биеналетата в Истанбул, Сао Пауло и др. 

Във филма „Произход на човека и половия отбор”, 2010, препратка към прочутия текст на Дарвин, група блондинки си предават информация една на друга като в играта “развален телефон”. Авторките Анета Мона Киша и Луция Ткачова (Чехия/Германия), и двете - блондинки, изследват приликите и разликите, клишето и индивидуалността. ||Анета Мона Киша и Луция Ткачова работят заедно от 2000 г. Имат самостоятелни изложби в Цюрих, Брюксел, Венеция, Виена, Букурещ, Будапеща, Братислава, Рим, Берлин. Участвали са в биеналета в Москва, Любляна, Тайпей, Букурещ. 

Детската „игра на ножчета”, при която „се отрязват” парчета земя изпод краката на „противника” придобива остър политически смисъл в названието „Азкелон”, 2011, на филма на Сигалит Ландау (Израел). Тя обединява в една дума два града, разделени от граница, и детската игра се оказва опасен символ на враждебността. || Сигалит Ландау е родена в Йерусалим, в момента живее и работи в Тел Авив. Тя представя Израел на биеналето във Венеция през 1997 и 2011 г. и  участва в множество международни изложби, сред които Документа. 


„Пантон-500 +2007”, 2007, е впечатляваща анимация на Кристина Лукас (Испания), в която чрез използването на цветовата скала за печат визуално се проследява политическата история на човечеството и се разкрива относителността на държавните възходи и падения. Кристина Лукас  използва прочутото платно на френския романтик Дьолакроа „Свободата води народа”, 1830, и я превръща в „жива картина” – „Обмислена свобода”, 2009, в която революционният порив е поставен под съмнение пред възможни съвременни интерпретации. || Световноизвестната испанска художничка Кристина Лукас участва в последните издания на престижните биеналета в Истанбул, Сао Пауло и Сингапур, в групови изложби в Лион, Амстердам, Париж, Билбао.

Видеото на Недко Солаков (България) „Безмълвни (но толкова цветущи, колкото само българският език може да позволи) псувни”, 2009, представя национален и много български коментар за взаимоотношенията на гражданина с властта. Авторът се разхожда из София, спира пред знакови сгради и изразява отношението си към властовите институции. || Недко Солаков e български художник с уникална кариера, като само през последните 5 години участва в над 100 важни международни изложби. Недко Солаков е участвал в Документа, биеналетата във Венеция, Истанбул, Сао Пауло, Куанджу, Цетине, Москва, Сидни, Сингапур. Произведения на художника има в над 50 музейни и публични колекции по света, сред които The Museum of Modern Art, Ню Йорк, Tate Modern, Лондон, Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, Чикаго, Museum für Moderne Kunst, Франкфурт. През 2007 г. Недко Солаков получи Специално отличие за художник в Централната международна изложба на 52 Венецианско биенале.

В краткия си филм „Бесни кучета”, 2002, Шао Фей (Китай) се подиграва на световната страст по брандове, дрес-кодове, типове поведение. Авторката довежда до абсурд и превръща във визуален виц свои съвременници и тяхната безогледна „вестернизация”. Шао Фей е един от ключовите съвременни артисти в Китай, известна със своите мултимедийни и видео инсталации. Нейни творби са били част от изложби в Германия, Япония, Англия. Шао Фей е участвала в биеналетата във Венеция, Истанбул, Лион, Сидни, Москва, Шанхай, триеналето в Йокохама. 




реклама
Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

Свързани новини