05.01.2020 09:03

Изкуствен интелект диагностицира рак на гърдата

Видян 1038 пъти | Коментари 0
Гласували 0 рейтинг: 0.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Google е разработил система на база изкуствен интелект, която е способна да помогне на лекарите да идентифицират по-успешно случаите на рак на гърдата, сочи изследователски документ, публикуван в сп. „Nature”, цитирано от Тechnews.bg.


 


Системата сканира специални рентгенови изображения, известни като мамограми, и открива в тях признаците на рак, намалявайки броя на т.нар. „фалшиви негативи” с 9,4 процента – обнадеждаващ скок напред за медицински тест, който в момента пропуска около 20 процента от случаите на рака на гърдата, отбелязва Ню Йорк Таймс.


 


Днес ракът на гърдата е сред водещите причини за смърт при жените. Ранното му откриване е най-добрата защита, на която повечето хора могат да разчитат за справяне с проблема. И въпреки че мамографиите са най-често срещаният инструмент за откриване, те пропускат голям брой случаи на рак.


 


„Мамограмите са много ефективни, но все още има значителен проблем с фалшивите негативи и фалшивите позитиви”, казва Шравия Шети, изследовател от Google и съавтор на статията. Фалшиви негативи се наричат случаите, когато тестът дава отрицателен резултат, макар че всъщност човекът има рак.


 


В проучване, финансирано от Google, изследователи са използвали анонимни мамографии на над 25 000 жени от Великобритания и 3000 жени от САЩ. „Опитахме се да следваме същите принципи, които рентгенолозите следват”, казва Шети.


 


Според публикация в блога на Google, екипът първо обучил системата си изкуствен интелект да сканира рентгеновите снимки, а след да търси определени признаци на рак на гърдата. След това учените проверяват предположенията на компютъра на база на медицински резултати на жените.


 


В крайна сметка системата с изкуствен разум е успяла да намали фалшивите негативи с 9,4 процента, а фалшивите позитиви – с 5,7 процента за жените в САЩ. За жените от Обединеното кралство, където обикновено резултатите на пациентите се проверяват от двама рентгенолози, моделът е намалил фалшивите негативи с 2,7%, а лъжливите позитиви – с 1,2%.


 


„Моделът се представя по-добре от самостоятелен рентгенолог и в Обединеното кралство, и в САЩ”, казва Кристофър Кели, учен от Google, който е съавтор на доклада.


 


Разбира се, тези резултати могат да се подложат на съмнение заради факта, че проучването е финансирано от заинтересована страна. Но оттам също така признават, че системата далеч не е перфектна. Докато изследователите са открили, че изкуственият интелект в повечето случаи превъзхожда лекарите при идентифицирането на рак на гърдата, има и случаи, при които лекарите са установили наличие на рак, който първоначално е пропуснат от AI модела.


 


„Понякога и шестимата надзорници откриваха рак в изследване, в което той се е изплъзнал на изкуствения интелект, и обратното”, казва Мозиар Етемади, изследовател от Северозападния университет и съавтор на статията, пред Уол Стрийт Джърнъл.


 


Все пак Google се надява системата да намери място в клиничните среди. Обяснението на голямата компания е, че проектът цели да помага на рентгенолозите, а не да ги заменя. „Те носят собствена сила, допълват се”, казва Шети. „Има редица случаи, когато рентгенолозите улавят нещо, което моделът пропуска, и обратното. Съчетаването на двете може да подобри крайните резултати”.


 


Тепърва ще се работи върху способността на системата да се справя със специфични условия и особености за различните популации.


 


Това не е първата крачка на Google в сферата на здравеопазването. По-рано тази година технологичният гигант си партнира с Ascension, за да получи достъп до здравните досиета на милиони американски граждани. Този проект попадна под огън след подаден сигнал, твърдящ, че здравните досиета не са анонимизирани при работата с данните.


 


За изследването, свързано с AI системата за откриване на рак на гърдата, Google си партнира с клинични изследователи от САЩ и Великобритания и подчертава, че използва данни, които вече са били „де-идентифицирани”.




Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com
реклама
.