17.02.2021 14:46

България фатално изостава със стимули за покупка на нови коли

Видян 1367 пъти | Коментари 0
Гласували 0 рейтинг: 0.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

В Европа навсякъде увеличават облекченията, за да стимулират продажбите особено на електромобили.

А у нас пак се засили купуването на стари, и то в лошо техническо състояние, което директно се отразява на чистотата на въздуха и безопасността на движението.

Едва 80 коли с екосубсидия са купени в България през последните 4 години, съобщава 24 часа.. Общо 80 електрически превозни средства са били субсидирани от 2017 г. насам по схемата за насърчаване на електромобилността на Националния доверителен екофонд. Това е пренебрежимо малко на фона на случващото се в Европейския съюз, където тази субсидия бе увеличена по време на коронакризата.

В този Национален доверителен фонд, създаден още през 1995 г., се събират част от средствата от продажбата на вредни емисии. За стимулиране на покупката на електрически превозни средства през последните 4-5 години от фонда са похарчени към 11 млн. лв. По програмата могат да кандидатстват обаче само общини и администрации, максимум за три превозни средства при всяка покана. Финансирането е различно спрямо типа електромобил. Най-малката сума от 10 хил. лв. се дава за хибридни електрически коли категория М1 (4+1 места) и N1 - товарни до 3,5 тона. По 20 хил. лв. се отпускат за изцяло електрически превозни средства от тези две категории, както и за тежки четириколесни средства. За електрически ванове се полага финансиране от 30 хил. лв., а 40 хил. лв. е най-високата сума - за електрически автобуси и камиони до 12 тона.

Миналата година по програмата са се провели два конкурса, като по първия са одобрени за закупуване 11 електрически превозни средства, а по втория - 17.

Най-голяма част от тях са леки коли, както и тежки четириколесни средства - например тип самосвал или фургон. Сред кандидатствалите общини са Бургас, Габрово, Ямбол. Повечето одобрени през годините са по-малки общини, но и Столична община. Бенефициенти през 2020 г. са още МОН, НСИ, КПКОНПИ, Бюрото за контрол на специалните разузнавателни средства, АПИ и Столичният инспекторат. Пътната агенция се е възползвала на максимум и е получила три електромобила.

Официално мотивът страната да не стимулира замяната и на частните стари коли с нови е липсата на достоверна информация каква е средната възраст на колите у нас по категории. Неофициално експерти от Министерството на икономиката дадоха да се разбере, че у нас няма нагласа за субсидиране на покупката на нови коли, защото България не произвежда собствена марка кола и мисълта е, че така ще субсидираме чужди икономики.

Това обаче не е здрава логика, защото разследване на “24 часа” показа, че българската автомобилна индустрия - доставчиците на компоненти за автомобили в Европа и другаде по света, дава 11% от БВП. Тоест, макар и опосредствено такава мярка би била помощ и за българската индустрия.

А от гледна точка на околната среда подобна мярка е безспорна.

Но темата е политически чувствителна, защото всяка субсидия или въвеждането на по-високи екотакси би породило напрежение, защото все ще има недоволни.

Миналата седмица Управителният съвет на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) изпрати писмо до премиера Бойко Борисов с искане за среща, в която да бъдат разгледани три точки като предложение за обновяване на автомобилния парк у нас.  То бе продиктувано от тенденцията, която рязко се обърна в България в началото на 2021 г.

- продажбите на употребявани возила, които в повечето случаи са на преклонна възраст, отново започна да расте на фона на силно спадналите продажби на нови превозни средства.


продължи >>

Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com
реклама

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !