13.11.2019 09:39

България и още 8 държави искат "авиационен данък" в ЕС

Видян 205 пъти | Коментари 0
Гласували 0 рейтинг: 0.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна



  България и още осем държави предлагат Евросъюзът да въведе "авиационен данък" като мярка срещу вредните емисии, отделяни от самолетите. Новината бе съобщена от "Форбс" и EUObserver, пише Сега. Финансовите министри на Холандия, Германия, Франция, Швеция, Италия, Белгия, Люксембург, Дания и България са представили миналата седмица в Брюксел съвместно политическо изявление, с което са призовали ЕС да предприеме действия по отношение на ценообразуването в сектора на авиацията. Изявлението е било връчено на Франс Тимерманс, номиниран за изпълнителен вицепрезидент в следващата Еврокомисия, който ще отговаря за околната среда.

Ако бъде въведена, новата мярка ще доведе и до поскъпване на самолетните билети. От българското финансово министерство разясниха във вторник, че на изявлението трябва да се гледа като на политическа заявка за дебат за това какви мерки трябва да се предприемат - дали въвеждане на допълнително облагане на авиокомпаниите или други подобни финансови инструменти. "Авиационният транспорт свързва хората по целия свят и е важен за икономическия растеж. В същото време авиацията оказва значително влияние върху околната среда, като причинява приблизително 2.5% от глобалните емисии на въглероден диоксид, както и други негативни въздействия, като шум и замърсяване на въздуха", се посочва в изявлението на финансовите министри.

В сравнение с други видове транспорт начинът на ценообразуване в авиацията е незадоволителен, смятат деветимата финансови министри. Така например  въздушният транспорт се освобождава от данъци за използваните енергийни продукти, не се начислява ДДС при международни полети, няма координиран данък върху билетите, а икономическите инструменти за ограничаване на емисиите на парникови газове, причинявани от самолетите, не покриват в достатъчна степен емисиите на въглероден диоксид и другите отрицателни външни ефекти. Мерките са необходими, за да се гарантира, че замърсителят плаща по-справедлива цена за използването на въздушен транспорт, се посочва в изявлението.


През юли Франция обяви, че от идната година въвежда такса за авиокомпаниите, които ползват летища в страната. "Ер Франс" изчисли, че таксата ще добави около 600 млн. евро към годишните й разходи. Швеция въведе авиационна такса през 2018 г., а Холандия възнамерява да вземе мерки на национално ниво, ако не бъде въведена единна европейска такса. Франция ще събира такса от 1.50 евро на билет за вътрешни полети и полети в ЕС, а полетите в икономична класа извън ЕС ще бъдат таксувани с 3 евро. За билет в бизнескласа за полети в ЕС авиокомпаниите ще плащат такса от 9 евро и по 18 евро - за полети извън ЕС. Няма да бъдат таксувани единствено полетите до Корсика, френските отвъдморски територии и департаменти и трансферните полети. Плановете на Холандия са да облага с екотакса от 7 евро всеки билет. По 3.5 евро на тон товар ще плащат транспортните самолети. Според разчетите на холандското финансово министерство годишният приход от таксата ще е 200 млн. евро. Швеция събира по 6 евро данък на билет за полет в ЕС от април 2018 г., а полетите извън ЕС се таксуват с 25 евро на билет. Германия събира национална екотакса от 8 евро от авиокомпаниите от 2011 г.


Снимка: БТА


 



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com

Свързани новини

реклама
.