02.12.2019 17:37

България №1 по неграмотност в ЕС

Видян 1572 пъти | Коментари 0
Гласували 3 рейтинг: 5.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

Като пишем, че образователният министър е за оставка, ето какво имаме предвид. Утре той ще обяви ужасяващите еврочисла за своя ресор след 10 години като главен секретар и министър в МОН. 41% от учениците в България не са грамотни, което е рекорд в целия ЕС, сочат данни на Евростат. Същевременно страната ни заделя най-малко пари за образование на фона на останалите страни-членки.



През последните години България е отделила средно 3.6% от БВП за образователната система, като най-висок е делът на средните училища. В дъното пред нас се нареждат Словакия с 4%, Гърция и Румъния с 4.1% от БВП. За сравнение само през последната година общите разходи на държавите в ЕС са възлизали на 49.1% от БВП, от които 5.3% или 347 млрд. евро. са били за образование. Като съотношение с БВП най-много средства за образование през 2011 г. са заделили Исландия (7.9%), Дания (7.8%) и Кипър (7.2%). Образованието е имало най-голяма тежест в държавните разходи на Естония с 16.9% от всички разходи, следвана от Исландия с 16.7%, която не е в ЕС, но е в европейското икономическо пространство.

България също е и първа по неграмотност в ЕС. Според ЕК 41% от българските ученици до 16 години не са грамотни (за сравнение - във Финландия този  показател е 8,1%). Доклад на комисията по Конвергентната програма за 2012-2015 г. посочва, че процентът на хората със затруднения при четене у нас е най-високият в ЕС.

 По грамотност сме на 53-то място в света, далеч пред нас по определени критерии за грамотност са Киргизстан, Тринидад и Тобаго, Туркменистан, Тонга и др.

Стигна се до там, че Академика БГ организира Националната кампания Бъди грамотен, за да се утвърди грамотността като „престижно умение”. Предвид демографската картина, българският език се оказа чужд за голяма част от учениците у нас. По данни на МОН вече над половината от децата в 1-3 клас не са с майчин език български и срещат проблеми при усвояването му.
Припомняме, че през май т.г. ЕК отправи унищожителна критика за управлението на българското образование и обяви, че автоматичното увеличение на учителските заплати не води до повишаване на качеството на обучението: 19' го пише трета година и нищо! Това се потвърди с резултатите от зрелостните изпити след 12 клас, които демонстрираха историческо дъно. Средната оценка от матурите по български език и литература  т.г. е Добър (4,06), което се оказа е най-слабото представяне, откакто този формат беше върнат през 2008 г. Средният резултат на матурата по математика за седмокласници пък се оказа едва 33 точки от 100. В епохата на дигитализация (цифровата ера).

Интелигентността на нацията (National IQ Scores) също намалява. Българите дълги години гордо заемаха челни места по този критерий, а сега в списъка от 113 страни ние сме едва на 47-мо място, далеч след Монголия, Молдова, Казахстан и др. Една от причините за този факт е именно състоянието на образователната ни система. У нас отличниците в училище са 2,8%, докато във Финландия са 14,5%, т.е. над пет пъти повече.

Цели 38% от учениците у нас не завършват започнатото си образование, а много изобщо не са учили. 1/3 от учениците, задължени по закон да се образоват, не ходят на училище. Регионалният инспекторът по образованието в Русе призна, че от 29 000 ученици само около 20 000 посещават училище. Подобна, а някъде много по-драматична, е картината в почти всички региони на България. Същевременно от МОН правят опити да подобрят статистиката, но само на хартия. Ведомството даде напълно неверни данни за върнатите деца в училищата. Така само за Кюстендил, където бяха отчетени 200 ученици, а реално те бяха само 2-ма, което говори за пълна несъстоятелност на цялата национална статистика.

Увеличават се разликите в образователната практика и в резултатите от нея между училищата в големите градове и малките селища, между училищата в София и  тези в провинцията.

Очаквано, съществени разлики се отчитат и в резултатността на обучението при различните социални групи: по-добри резултати демонстрират ученици от богати семейства, докато децата на бедните се учат значително по-зле.



Снимка: Дневник



Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com
реклама
.