30.06.2020 09:30

Заведенията ще преценяват ДДС според случая

Видян 425 пъти | Коментари 0
Гласували 0 рейтинг: 0.0000
много слаба слаба добра много добра страхотна

    НАП публикува дългоочакваното разяснение за прилагането на намалената ставка от 9% за ресторантьорски и кетъринг услуги , книги и детски стоки, предаде economix.bg. Промените в Закона за ДДС влизат в сила от 1 юли.

Очаквано указанието се позовава на съществуващото определение за ресторантьорски и кетъринг услуги, за да изключи доставките на храна за вкъщи и доставки, в които няма достатъчно помощни услуги. От указанието следва, че данъчно задължените лица няма да разполагат с твърди критерии, а ще преценяват дали е налице основание да приложат 9% ставка според случая, включително на база поведението на обслужвания. Това е така, тъй като законът, приет без обществено обсъждане и въпреки съпротивата на МФ, не предложи ясни условия.


Критериите не са определени ясно и изчерпателно и е спорно дали това може да стане без дописване на закона. В някои случаи сервирането в прибори за еднократна употреба е основание да се прилага 20% ДДС, в други (заведенията в молове) – не е. Наличието на обслужващ персонал (неясно дефинирано) също е плаващо условие. Поставя се неясното изискване за достатъчно оборудване.

“Видно от чл. 6, пар. 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 на Съвета за установяване на мерки за прилагане на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност (Регламент за изпълнение (ЕС) 282/2011) ресторантьорските услуги и кетъринг услугите са услуги, които се състоят в доставката на приготвени или неприготвени храни или напитки, или и на двете, за консумация от човека, придружени от достатъчно помощни услуги, за да могат да се консумират непосредствено. Доставката на храна, на напитки, или и на двете е само един компонент от едно цяло, в което услугите играят по-голяма роля. Ресторантьорски услуги е доставката на такива услуги в заведенията на доставчика, а кетъринг е доставката на такива услуги извън помещенията на доставчика.”

Цитират се поредица решения на СЕС, за да се обоснове, че доставката на храна е само съставна част, а услугите (например, сервиране) подчертано доминират. При ресторантньорските услуги доставката се съпровожда от предоставянето на клиентите на оборудване, което включва както салон за хранене с прилежащите му помещения (гардероб и пр.), така и мебели и съдове. Сервирането на бар обаче не отговаря на дефиницията.

Ресторантьорско обслужване е налице и при обслужване на обособени зони на открито с подходящо съответно оборудване, включително маси и столове, и с включено сервитьорско обслужване. Намалената ставка ще важи и “при предоставянето за консумация на място в ресторантите за самообслужване – заведения, в които се предоставя на клиентите достъп до инфраструктура, осигуряваща възможност за консумация на закупената храна на място, предоставят се мебели – маси и столове, съобразно броя на клиентите (а не само елементарно оборудване, позволяващо на ограничен брой клиенти да консумират храната на място), достъп до санитарни помещения, отопление/климатизиране на заведението (когато същото е закрито помещение), поддържане на хигиената в заведението.” Наличието на обслужващ персонал, който дава разяснения и приготвя порциите, е критерий и за ресторантите на самообслужване, излиза от разяснението.


продължи >>

Добави в:
Svejo.net svejo.net
Facebook facebook.com
реклама

19min.bg си запазва правото да изтрива коментари, които не спазват добрия тон.

Толерира се използването на кирилица.

Няма коментари към тази новина !

.